Rochdale wil graag weten hoe tevreden panelleden zijn over de communicatie over de jaarlijkse huuraanpassing. Met communicatie wordt bedoeld hoe Rochdale informatie deelt. Rochdale vindt het belangrijk dat de teksten in brieven, e-mails en op de website duidelijk en begrijpelijk zijn. Maar hoe ervaren de huurders dat? Is de boodschap duidelijk? Welke vragen krijgen zij na het lezen van een tekst? In deze factsheet worden de belangrijkste resultaten van het onderzoek weergegeven.
Informatie over de huuraanpassing
Hulp bij het lezen en/of begrijpen
Servicekosten
Teksten
Verbeteringen voor de informatie die Rochdale geeft over huuraanpassing
Servicekosten: Meer duidelijkheid en uitleg over de servicekosten, vooral omdat de verhoging als buitensporig wordt ervaren. Er is behoefte aan specificaties en toelichting voor deze stijging.
Communicatie en toegankelijkheid: Er is een sterke behoefte aan een betere en meer toegankelijke en persoonlijke communicatie.
Uitleg en transparantie huurverhogingen: Deelnemers vragen om meer transparantie en uitleg over de redenen achter de huurverhoging en wat Rochdale met de extra inkomsten doet. Ze willen weten waarom de verhogingen zo hoog zijn en hoe ze worden berekend.
Ondersteuning voor ouderen en minder digitaal vaardige huurders: Er is een oproep voor extra ondersteuning en beleid voor oudere bewoners en huurders die niet handig zijn met digitale middelen. Dit omvat ook papieren formulieren en hulp bij het aanvragen of wijzigen van zaken.
Verhogingen gekoppeld aan woningkwaliteit en individuele omstandigheden: Huurders willen dat huurverhogingen worden gekoppeld aan de staat van de woning en hun persoonlijke omstandigheden.
Onderzoeksverantwoording
Wat doen we met de uitkomsten?
De onderzoeksresultaten laten zien dat onze huurders over het algemeen tevreden zijn over onze communicatie rondom de jaarlijkse huuraanpassing. De uitkomsten van het onderzoek bieden ons ook nieuwe aanknopingspunten en handvatten om niet alleen de communicatie, maar ook de interne processen rondom de jaarlijkse huuraanpassing te verbeteren.
De belangrijkste punten die in het onderzoek naar voren zijn gekomen, hebben wij inmiddels gedeeld met de medewerkers van betrokken afdelingen die hier dagelijks mee bezig zijn.
We willen de panelleden nogmaals bedanken voor hun bijdrage.